Net zoals de popmuziek in de jaren tachtig voorgoed veranderde door de komst van MTV, moest de muziekindustrie zichzelf opnieuw uitvinden in het digitale tijdperk.

Jongeren luisteren tegenwoordig vooral via gratis platforms, en individuele artiesten kunnen hun publiek direct bereiken zonder tussenkomst van platenlabels of andere poortwachters. De grote labels zoeken naar nieuwe verdienmodellen en richten zich steeds meer op iets schaars en kostbaars: onze aandacht.

Wat betekent dit voor popmuziek? Hoe beïnvloeden streamingdiensten als Spotify de structuur van popsongs? Welke kenmerken delen de grootste hits van nu, en waarin verschillen ze? Op welke manieren zorgen artiesten en producers ervoor dat een liedje onze aandacht vasthoudt?

Artiesten lijken meer vrijheid dan ooit te hebben, maar tegelijk wordt de rol van de Artist & Repertoire-manager (A&R) steeds crucialer. In een eindeloze stroom van nieuwe muziek moeten zij bepalen: welke liedjes zijn de investering waard?

Dit is de vijfde avond in de reeks Hoe worden we verleid? De avonden zijn afzonderlijk te volgen.

Wanneer

  • Donderdag 10 april 2025 19.30 - 21.00 uur

Prijzen

  • Gratis

Locatie